Дівчина з Маріуполя Індіра Урусова створює листівки про рідне місто, в яких розповідає про його силу, красу, а також про незламну Донеччину та Приазов’я. Дизайнерська продукція виходить під брендом “Крилаті”. Ініціатива існує більше року і вже прийшлася до серця багатьом українцям.
У проєкті “Портрети Маріуполя” Індіра розповіла про створення бренду, та як пережила блокаду.
Страшних 22 дні
У мирному житті Індіра Урусова займалася навчанням та саморозвитком, мріяла жити та працювати в великому місті. Але останній рік перед повномасштабним вторгненням рф відчула, що саме в Маріуполі її місце сили та домівка, а море особливо приваблювало та притягувало до себе.
Початок повномасштабної війни вона відчула, ще за тиждень до 24 лютого – будинок розташовувався на виїзді з Маріуполя, і вибухи у Сартані вже тоді було добре чути її родині. Через пандемію дівчина залишалася вдома і навчалася у виші Києва дистанційно, тому жахи війни побачила на власні очі.
Знаходитись удома було все небезпечніше, й 1 березня 2022 вона з батьками виїхала в Кальміуський район.
“В цей же день зник зв’язок, ми почали вираховувати дні до уявної дати, коли закінчиться війна. А нічого не змінювалося. Йшло дуже багато чуток від людей, і ми жили в такій бульбашці. Напевно, це навчило мене інформаційній тиші. Також запам’ятала той день, 16 березня 2022, коли стався авіаприліт у шпиталь поблизу будинку. Тоді я думала, що це вже “кінцева зупинка”. Але тільки батько отримав контузію, випали вікна. Відтоді ми вирішили їхати з міста, хоча я не хотіла залишати хлопця-військового, який, як стало потім відомо, був на “Азовсталі. Було почуття, що я зраджу йому. Зараз він у полоні”, – згадує Індіра Урусова.
Вибратися з облоги родині Урусових вдалося 18 березня 2022 – довгі години шляху до Бердянська, численні перевірки на блок-постах окупантів, глузування та тиск від російських військових.
В окупованому Бердянську маріупольці пробули до середини квітня 2022, виїхати в бік України не вийшло, і вони вирішили виїхати з небезпечного регіону через росію. Так Індіра опинилася у Болгарії, де їм надали дах над головою, допомогли з роботою. Але працювати поряд із росіянами, яких було чимало навколо, вельми неприємно, й у вересні 2022 року Урусови повернулися на Батьківщину.
Перша листівка про Маріуполь та створення “Крилатих”
Київ став другою домівкою для Індіри. Це почуття підсилювалося тим, що батьки були з нею, продовжилося навчання та почалася інтеграція у нову громаду.
“Тоді, у Болгарії, у квітні я намалювала перший дизайн – палаючий будинок зі шпилем та жовте сонце з блакитними променями. Це збірний образ, я пригадала, що, коли їхали з Маріуполя, ми бачили, як горить квартира у багатоповерхівці після обстрілу. Це такі відчуття, як тебе опалює цей вогонь, дим, ти не можеш допомогти тим людям, бо ти рятуєш себе. Але на моєму малюнку було сонце, яке символізувало Україну і рятувало від пожежі дім. Цей малюнок я опублікувала у мережі”, – ділиться історією створення бренду Індіра.
Малюнок побачила подруга, яка народилася у Торецьку, і запропонувала популяризувати тему Маріуполя, друкувати, створити бренд і розповідати таким чином про Донеччину та Приазов’я. До того ж, дівчата прагнули допомагати військовим, тому бренд “Крилаті” – це мистецький благодійний проєкт про рідний регіон та домівку. “Крилаті” стартували навесні 2022 року. Саме тоді світ побачила листівка з сюжетом про будинок зі шпилем, який уявила собі Індіра у Болгарії. Слоганом до неї став враз “Ми вистоїмо, бо сонце встає над вільним Азовом!”.
Дизайн листівки “Зустрінемося на драмі”
Перед Індірою стояло завдання створити декілька патріотичних і водночас потужних за змістом листівок.
“В Маріуполі ми часто казали фразу “Зустрінемося на Драмі”. Драмтеатр – це місце зустрічей, що пов’язано з першим коханням, першими вечірками. Тобто площа біля Драмтеатру – це символ життя та емоцій в Маріуполі. “Зустрінемось на Драмі” – це ніби біль за домом і водночас віра в те, що ми повернемося і зустрінемось на Драмі. Попри трагедію, це місце залишиться в нашій пам’яті, яким було, і ця зустріч обов’язково відбудеться”, – розповідає про свій проєкт Індіра.
Після повернення в Україну, дівчині вдалося інтегруватись у столичну громаду – для просування бренду вона постійно спілкується з закладами, бере участь у заходах, на які приходять не тільки кияни, але й переселенці з інших окупованих міст. Історію про місто та Драмтеатр гості завжди сприймають розчулено.
До Дня Незалежності “Крилаті” також створили мерч про інші окуповані території. Для цього команда оголосила збір фото та історій про рідні домівки з постраждалих регіонів.
“Це було просто неперевершено і знайшло такий відгук серед людей! Вони продовжують нам надсилати свої історії. Зараз немає значення звідки ці історії, бо всі вони про рідний дім. Потім була мистецька серія листівок про художників та поетів України, згадували Архипа Куїнджі, Василя Стуса та інших митців зі сходу України. Можливо, це дещо егоїстично, але так ми знаходимо частинку себе”, – додає Індіра Урусова.
Наразі команда працює над створенням нового випуску листівок з глибоким змістом про Перемогу та звільнення окупованих територій. Індіра відзначає, що проєкти вдаються, коли тема прожита особисто. Портрет Маріуполя Індіра Урусова намалювала б вугіллям – це були б хвилі, море, яскраве сонце, вугілля та люди. Так дівчина поєднала б культурну та промислову складову, а без людей, на її думку, в Маріуполі немає душі.
Історія записана в рамках проєкту “Портрети Маріуполя”, який реалізується ГО “Простір Марії” за фінансової підтримки Міжнародного фонду “Відродження”.